När livet ändrar planerna – om hälsa, förståelse och kraften i att vilja varandra väl
- carinahult68

- för 1 minut sedan
- 3 min läsning
Ibland tar livet egna beslut och riktningar som vi inte har planerat!
Vi människor är oftast bra på att planera, att boka in aktiviteter. Vi ser fram emot möten och har en tydlig bild av hur veckan eller månaden ska se ut. Kul ju! De flesta av oss har intentionen att göra ett bra jobb, jag skulle säga att vi alla har det, bara olika sätt att utföra det! Men så händer något, kroppen säger ifrån vi blir sjuka och energin räcker inte till. Hälsan behöver få komma först.
Den senaste tiden har jag själv fått känna hur en envis dunderförkylning, infektion och allergi kan påverka både kroppen och orken. När kroppen inte är i balans blir det tydligt hur mycket vår hälsa betyder för allt annat i livet.
Jag tror att det fysiska i vår kropp ibland kan visa oss något viktigt. Det betyder inte att allt har en enkel förklaring, men kroppen kan vara duktig på att signalera när vi behöver återhämtning, vila, förändring eller mer omtanke om oss själva. I en vardag där många väljer att köra på kan det vara lätt att glömma att kroppen också behöver få bli hörd.
Det är i de stunderna jag påminns om hur värdefull hälsan är. Hur lätt det är att ta den för given när vi mår bra, och hur tydligt det blir hur mycket den påverkar hela vår vardag när den sviktar.
När våra planer förändras behöver vi ibland ge oss samma omtanke som vi så gärna ger till andra. Men vi behöver också möta varandra med förståelse. Ingen vet alltid vad en annan människa bär på eller går igenom. Ett vänligt ord, en fråga om hur någon mår eller en varm hälsning kan göra större skillnad än vi tror.
Jag önskar att vi oftare valde att stötta varandra istället för att döma. Att vi valde nyfikenhet istället för antaganden, och att vi väljer att tala väl om varandra istället för att baktala. Världen blir mjukare och tryggare när vi vill varandra väl. Jag vet också att det finns människor som inte riktigt alla gånger "vill dig väl", men jag tror att det har att göra med någon form av avundsjuka, misstro, brist på självrespekt och självkänsla kanske? Vad tror du? Vi alla är ju också människor som genom hela livet övar på att just vara människa, med allt vad det innebär. Så heja på oss allihopa som gör så gott vi förmår.
Det finns få saker som ger mig så mycket glädje som att få följa människor på deras väg mot ökat välmående. Genom samtal, massage, healing och möten får jag se hur människor steg för steg hittar det som är viktigt och betydelsefullt för dem. Hur de börjar lyssna på sina behov, hittar ny energi och vågar göra förändringar som stärker både kropp och själ.
Det inspirerar mig varje dag.
Att få vara en del av den resan är ett stort förtroende och något jag känner stor tacksamhet inför. För välmående handlar inte om att livet alltid är enkelt eller att allt går enligt plan. Välmående handlar också om att kunna möta livets svängningar med omsorg, acceptans och stöd från människor omkring oss. Tack för det!
Och tänk så mycket kul det händer i Älvdalen nu, River Valley Countryfestival med fantastiska Hannah Risander och hennes Jönssonliga som arrangörer! Vår eminenta kör River Valley Countrykör med Hannah & Titti och Trevliga torsdagar på G som Älvdalens Köpmangata arrangerar och jag har äran att vara med och hjälpa till. Tänk ändå att vi är överösta med inspirerande folk som ger glädje och kärlek! Som på bilden med de härliga kidsen, vi lyfter varandra och vi flyger högt med styrka och mod!
Så hörni... Låt oss göra vårt bästa för att ta hand om vår hälsa, visa omtanke om varandra och bära med oss denna enkla mening som är full av mjuk innebörd: "Jag vill dig väl."
Med värme,
Carina Hult Utveckling




Kommentarer